گرامیداشت ازشخصیت فرهنگی لیلا صراحت روشنی شاعر، پژوهنده ونویسنده آگاه
خانهُ فرهنگی مولانا خانهُ فرهنگی مولانا

شام شنبه مورخ ۳۰ اکتوبر سال روان به سلسله گرامیداشت ، یاد بودو خاطرات از شخصیتهای شامخ فرهنگی ، ادبی و هنری کشور، شعرا، نویسندگان و دوستداران فرهنگ در خانه ُ فرهنگی" مولانا " واقع در شهر ونکوور کانادا در فضای پر از محبت و همدلی دور هم جمع امده بودند ، به تجلیل از مقام  والای این شاعر مردمگرا ، فروتن و بی ادا  لیلا "صراحت روشنی "پرداختند.

 

  محفل طبق روال  از ساعت ٨ شب  اغاز و توسط دکلماتور جوان و مستعد جناب محترم رزم آفرین "فرخاری " پیش برده میشد . در اغاز محترم رزم افرین "فرخاری " سناریوی محفل را به حاضران قراُت نمود. این محفل نیز به دو قسمت تقسیم شده بود .قسمت اول از زندگینامه و سجایای فروتن شاعر مردمگرا  لیلا "صراحت روشنی "و قسمت دوم مشاعره در ارتباط یکی از غزل های حضرت ابوالمعانی بیدل که دو هفته قبل به اقتفا گذاشته شده بود تقسیم شده بود .

درآغاز محترم رزم آفرین " فرخاری " قعطه شعری  از جناب مولانا کبیر "فرخاری  را که در  وصف لیلا" صرحت روشنی " سروده بود با آواز گیرایش  دکلمه نمود  و بروح زنده یاد "روشنی " اتحاف دعا  نمود و رشته سخن را  پیوسته  تا اخیر محفل نگهداشت.

 

متعا قبا ،محترم مجید "قیام" موسسس و رُیس خانه ُ فرهنگی "مولانا"  از جانب خود ، فامیل و به نمایندگی از خانه ُفرهنگی "مولانا"تشریف آوری  دوستان ، فرهنگیان و علاقمندان  را در این محفل یاد بود از شخصیت فرهنگی "روشنی" خوش آمدید و خیر مقدم گفت و زندگینامه  مفصل  این شاعر  بی بدیل  و نویسنده توانا را  به خوانش گرفت و نبود او را  ضایعه بزرگ در ادبیات و فرهنگ معاصر ما دانست  و در قسمت از آن چنین گفت :

"لیلا "صراحت روشنی"  که می توان گفت  شعر رادر خون خود داشت و شعررا به عنوان ارث معنوی  از پدر به دست  آورده بود  و هم در زمینه  شعر کهن  طبع ازمایی  و تمرین کرده بود " صحبتش  را خاتمه داد که از طرف اشتراک کنندگان محفل استقبال گرم شد.

سپس، محترم میر عبدالمالک "رحمانی"  یکتن از اعضای فعال خانهُ فرهنگی "مولانا"  شناخت ، صلاحیت و ید طولا که در باره  اشعار حضرت مولانا دارد طبق برنامه های  قبلی  در مورد عشق ، دوستی و  رابطه انسان با خدا  صحبت پر محتوا و پسندیده نمود و در لابلای صحبتش  به تحلیل اشعار مثنوی مولوی پرداخت  و انرا  تحلیل و تفسیر نمود که طرف توجه اشتراک کنندگان محفل  قرا رگرفت و استقبال  گرم شد.

شایان ذکر است که در وقفه یکی دوصحبت یا دکلمه شعری از شعرا محترم مجید "قیام" چند غزل را با اواز گیرایش  زمزمه ،در حالیکه محترم حبیب "یوسفی " شاعر توانا و مردمی  در قسمت نواختن رباب  و متین جان "قیام"  کیبورد نواز موفق  او را در قسمت طبله همراهی میکردند، به گرمی فضای محفل  می افزودند همچنان باید تذکر داد که هم مانند محافل قبلی  استاد "قیام"  با نواختن  تار های  دل انگیز رباب کیفیت شعر هر شاعر را دوچندان میساخت ، که با کف زدنهای ممتد از طرف حاضران  استقبال میشد.

 

بعدآ ، محترم استاد سراج الدین " سراج" نقاش ، مینیاتوریست  و شاعر توانا چند قعطه سرودهُ هایش را  بخصوص شعر طنز گونه ُ را که بنام "زن وشوهر" سروده بود  به خوانش گرفت که توجه اشتراک کنندگان را جلب و  با کف زدنها بدرقه گردید.

در قسمت دوم محفل که به مشاعره اختصاص یافته بود به استقبال از یکی از غزل های حضرت ابوالمعانی بیدل که به این مطلع :

 

        بسکه درهجرتو فرسود ازضعیفی پیکرم     میتوان ازموی چینی سایه کردن بر سرم

اغاز میگردید دو هفته قبل  به اقتفا گذاشته شد بود ، بعد ازاینکه گوینده بر نامه محترم رزم آفرین "فرخاری " دکلماتور موفق و مستعد شعر ارسالی محترم استاد اسحاق ثنا راکه به خانه ُ فرهنگی مولانا  به همین مناسبت مواصلت ورزیده بوددکلمه کرد ، سپس  شعرا محترم هر یک جناب محترم مولانا کبیر "فرخاری ، نجیب " بهروش " محترم  استاد سراج الدین "سراج" محترم حبیب "یوسفی" سروده هایشان را که به همین وزن و قافیه تهیه نموده بودند  بالترتیب به خوانش گرفتند که با کف زدن های گرم و صمیمی از طرف اشتراک کنندگان محفل استقبال گردیدند.   

ضمنآ باید گفت که به اثر تقاضای اشتراک کنندگان محفل به خاطر رنگینی هر بیشتر از محترم حبیب جان "یوسفی "  تقاضا بعمل امد تا چند فکاهی جالب برای حاضرین محفل بگوید وهمچنان از طرف حاضران محفل نیز پیشنهاد گردید واز دست اندرکاران  خانه ُ فرهنگی "مولانا " خواستند  تا منبعد مدت بیست دقیقه در پروگرامهای بعدی برای گفتن فکاهیات جالب وتربیتی تخصیص داده شود .

همچنان ، طبق معمول  در اخیر پروگرام محترم مجید " قیام"  با خواندن آهنگ های پر شورازغزلهای   حضرت بیدل ، مولانا، و رازق "فانی" درحالیکه  محترم حبیب "یوسفی " و محترم متین "قیام"  اورا همراهی میکردند پیشکش نمودند و باید افزود که چند پارچه آهنگ جالب  را محترم حبیب " یوسفی " نیز  با آواز زیبایش زمزمه نمود که با استقبال گرم  اشتراکنندگان  بدرقه گردید. در حالیکه محفل در حوالی  ساعت یک ونیم شب نزدیک بود  تمام اشتراک کنندگان  با اتحاف دعا بروح زنده یاد  لیلا" صراحت روشنی " و سلامتی و پیروزی تمام انسان های روی زمین  خاتمه یافت.

 

 هیات رهبری خانه ُ فرهنگی "مولانا "

 شهر ونکوور کانادا

۳١/ اکتوبر/۲۰١۰


November 3rd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها